Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(7)
Autor
Pieńkos Andrzej (1962- )
(3)
Diderot Denis (1713-1784)
(2)
Kasperowicz Ryszard (1968- )
(2)
Salwa Mateusz (1979- )
(2)
Stadnicki Jerzy
(2)
Algarotti Francesco (1712-1764)
(1)
Burckhardt Jacob (1818-1897)
(1)
Chirico Giorgio de (1888-1978)
(1)
Jaźwierski Jacek (1970- )
(1)
Juszkiewicz Piotr (1959- )
(1)
Luba Iwona
(1)
Poprzęcka Maria (1942- )
(1)
Reynolds Joshua (1723-1792)
(1)
Salwa Piotr (1950- )
(1)
Winckelmann Johann Joachim (1717-1768)
(1)
Ziemba Antoni (1960- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(3)
Okres powstania dzieła
1701-1800
(2)
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(5)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Sztuka
(5)
Estetyka
(1)
Filozofia
(1)
Historia kultury
(1)
Krytyka artystyczna francuska
(1)
Kultura
(1)
Nauka
(1)
Reynolds, Joshua (1723-1792)
(1)
Temat: czas
1701-1800
(2)
1701-
(1)
Temat: miejsce
Paryż (Francja)
(1)
Gatunek
Antologia
(2)
Listy
(2)
Malarstwo (szt.plast.)
(2)
Aforyzmy
(1)
Esej
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Nauka i badania
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliografia na stronach 145-150. Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Historii Sztuki (Uniwersytet Warszawski)
Tekst tłumaczony z języka włoskiego.
Francesco Algarotti, urodzony w Wenecji koneser sztuki, propagator nauki, literat i erudyta, szeroko znany oraz doceniany w XVIII-wiecznych kręgach intelektualnych i arystokratycznych Europy. Dużą część życia spędził poza Italią, nie tylko podróżując po Europie (m.in. do Rosji), lecz także służąc na dworach, m.in. Augusta III, któremu doradzał przy zakupach dzieł sztuki do Galerii Drezdeńskiej. Pisał rozprawy i eseje, będące świadectwem zarówno jego wszechstronnych zainteresowań, jak i intelektualnego klimatu Oświecenia, który współtworzył. Prezentowany wybór pism po raz pierwszy pozwala polskiemu czytelnikowi zapoznać się szerzej z dorobkiem pisarskim Algarottiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360166 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliogr. s. 135-146. Indeks.
Tł. z niem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 294879, 294593 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliogr. s. 157-164. Indeks.
Tł. z wł.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 319026 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Esej o malarstwie / Denis Diderot ; przekł. Jerzy Stadnicki ; wstęp i opracowanie Andrzej Pieńkos. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015. - 80, [1] strona, [12] stron tablic : ilustracje (głównie kolorowe) ; 23 cm.
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliografia na stronach 73-75. Indeks.
"Esej o malarstwie" Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w dużej mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań nad fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami nad psychologią twórczości. Bardzo szybko po ukazaniu się (1795) wszedł do międzynarodowego obiegu myśli o sztuce i już u progu romantyzmu należał do kanonu wypowiedzi o malarstwie. Esej stanowi wyjątkowe zjawisko w XVIII-wiecznym pisarstwie o sztuce, wyprzedzając wielkie realizacje eseistyki XIX w. "Esej o malarstwie" pojawił się w przełomowym momencie dziejów sztuki francuskiej. Apogeum popularności osiągnęli właśnie ulubieni malarze Diderota: Chardin, Jean-Baptiste Greuze i Claude-Joseph Vernet, a także najbardziej przezeń zwalczany artysta francuski, François Boucher. Sztuka rokokowa powoli dożywała swoich dni, pojawiały się już pierwsze zapowiedzi przemian w kierunku klasycyzmu, skłonność do dzieł bardziej surowych, antycznej „prostoty” i „spokojnej wielkości”. Coraz silniejszy dyktat rynku kolekcjonerskiego sprzyjał też przyspieszeniu rozkładu tradycyjnej hierarchii tematów i gatunków w sztukach przedstawiających, gorliwie zresztą podważanej przez Diderota, m.in. właśnie w "Eseju o malarstwie". Specyfika postawy Diderota wynikała z faktu, że rozważania natury estetycznej, koncepcje fizycznych uwarunkowań tworzenia i odbioru sztuki pisarz łączył z osobistym doświadczeniem zdobywanym w pracowniach i na wystawach. Sprawy techniki malarskiej czy np. specyfiki percepcji rzeźb nie dawały się oddzielić od spekulacji teoretycznych. Oczytany w starożytnej literaturze odnoszącej się do sztuk oraz dziełach brytyjskich i francuskich estetyków i artystów, Diderot nie przestawał patrzeć. Znajdziemy więc w jego "Eseju o malarstwie" wiele passusów dowodzących zachwytu nad dziełem często nieznanym albo zniechęcenia wytworem pędzla uznanej sławy. W wielu wypowiedziach zawartych w "Eseju o malarstwie" Diderot jawi się jako znawca różnych tradycji pisarstwa o sztuce oraz tradycyjnych poglądów, ale także jako ich wyznawca. Niekiedy zajmuje stanowisko zdeklarowanego klasycysty, w sumie jednak można czytać utwór jako tekst pisany z pozycji juste milieu, w kilku tylko miejscach iskrzący na styku z konwencjami teorii sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341371 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 298748 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliografia na stronach 135-139. Indeks.
Wybór najciekawszych listów z lat około 1745–1768, ukazujących różne aspekty osobowości, motywacje Johanna Joachima Winckelmanna (1717–1768), a także obrazujących przemiany świadomości estetycznej XVIII stulecia. Autor Geschichte der Kunst des Altertums należał do najbardziej wpływowych autorów o sztuce epoki Oświecenia, a jego biografia stała się – niemal natychmiast po śmierci – przedmiotem mitologizacji. Prezentowane listy są jednym z najważniejszych świadectw tworzenia się nowych modeli odczuwania sztuki w XVIII-wiecznej Europie. Wywarły ogromny wpływ na piśmiennictwo artystyczne i krytyczno-estetyczne. Goethe mawiał, że czytając Winckelmanna, człowiek wprawdzie niczego się nie uczy, ale kimś się staje. Inni nie wahali się określać go mianem „męża bożego”. Johann Joachim Winckelmann, uznawany powszechnie za ojca archeologii i historii sztuki, stał się postacią legendarną, synonimem estetycznego człowieczeństwa, nowoczesnym herosem kultury. Jego listy stanowią niezastąpione uzupełnienie i korektę mitu. Ukazują go jako człowieka mozolnie torującego sobie drogę ku zasłużonej wielkości i uznaniu współczesnych, uczestnika naukowej wspólnoty oświeceniowych uczonych, krytyka mechanizmów życia kultury XVIII wieku, który nawet w intymnych wyznaniach nie zapominał o kreowaniu obrazu własnej osobowości, naznaczonej wewnętrznymi konfliktami. Zmyślenie i prawda przeplatają się tu tak harmonijnie, jak pełne sprzeczności było życie Winckelmanna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379209 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 291412 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej